Praktikus ötletek a hatékonyság növelésére.

Szerző:

Ha a vállalti hatékonyságról beszélgetünk, a legtöbb vállalkozó csak és kizárólag a termelési vonalainak a maximális kapacitási adatainak van az ismeretében. Sokszor előfordul azonban, hogy a tényleges gyakorlati kapacitásokat nem ismerik, és nem is követik figyelemmel.

Napjaink felgyorsult üzleti környezetében azonban csak a legdinamikusabb vállalatok sikeresek. Ezért olyan fontos a műveletek leegyszerűsítése és a pazarlás csökkentése.

Ma már nem elegendő csupán a gyártósorok kapacitás vizsgálata, elengedhetetlen a komplex működési hatékonyságra fókuszálni. A működési hatékonyság növelése tág fogalom, melybe a gyártási folyamat minden területén számos lehetőség beletartozik.

Minden mérhető, és mérni is kell!

Ha ésszerű stratégiát szeretne kialakítani, akkor mérhető kritériumokra kell lebontania a céljait, majd a folyamat során nyomon kell követnie, hogyan halad előre. Ha például egy gyártó a gyártási folyamat hatékonyságára helyezi a hangsúlyt, akkor mérhető célnak minősülhet a gépenkénti nagyobb teljesítmény az idő függvényében (gyártott dolog/óra), a nagyobb kimenet-bemenet arány és a karbantartás miatti kevesebb leállás.

Ne felejtsük el, hogy a hatékonyság növelés szerves része a munkaidő kihasználtság is, tehát ne csak a gépek teljesítményére, hanem a személyi állomány hatékonyságára is fektessünk nagy hangsúlyt.

Nem elég csak adatokat gyűjteni, elemezni is kell!

A folyamatos adatgyűjtés becsülendő dolog, de értelmetlen abban az esetben, ha nem látunk a számok mögé, nem vonunk le konzekvenciákat, és nem alakítunk ki egységes intézkedési terveket.

Magának az adatgyűjtésnek is egy jól megtervezett folyamatnak lennie. Nem mindegy, hogy mit, hogyan, mikor és meddig mérünk. Egy túl rövid megfigyelési periódus esetén lehetséges, hogy az adatsor tele lesz téves, vagy nem releváns adatokkal. A túl hosszú periódus pedig magában hordozza az esélyét annak, hogy késik vagy elmarad a beavatkozás a folyamatba.

Már magánál az adatgyűjtés tervezésénél is meg kell határozni az elemzések gyakoriságát, feleősét, és magát az eredmények ismertetésének a módját is.

Ne becsüljük le az adatokat, még akkor sem, ha nem is a várt eredményeket hozza.

Sokszor előfordul, hogy ha jobban a számok mögé nézünk akkor jövünk rá, hogy egy századnyi eltérés az optimális eredménytől akár milliós nagyságú megtakarítást vagy költségnövekedést is okozhat.

 

A jó öreg „így szoktuk” helyett folyamatoptimalizálás!

A folyamatoptimalizálás első lépéseként meg kell ismernünk a jelenlegi folyamatokat, azok lépéseit, érintettjeit, felelőseit, valamint az eredményeit. Fontos tudni ezen kívül még, hogy a fejleszteni kívánt folyamat hogyan kapcsolódik más területekhez, annak módosítása hogyan érintené a többi folyamatot. Egy folyamat a rendelkezésre álló szabályzatokból, dokumentációkból csak részben ismerhető meg, teljes képet természetesen csak akkor kaphatunk, ha az érintetteket személyesen kérdezzük meg tapasztalataikról.

Miután megismertük a folyamatot, azonosítjuk annak hibáit, azokat a pontokat, amelyek akár idő-, akár költség tekintetében rontják a hatékonyságát. Olyan alternatívát kell keresni, amelyek kiküszöbölik ezeket a hiányosságokat, és segítségükkel a korábbi feladatok egyszerűbben, olcsóbban, gyorsabban vagy akár magasabb színvonalon elvégezhetőek.

Végül, de nem utolsó sorban pontos akciótervet kell készíteni a folyamatok átalakításához, annak érdekében, hogy a változás zökkenőmentes, és az érintettek által elfogadott legyen.

 

Optimalizálja a mostani műveleteket, és közben készüljön fel a jövőre!

Dicséretes dolog, ha az aktuális műveletek optimalizálása céljából elemzi a vállalatát, de ez csak akkor ér valamit, ha hajlandó alapozni az erőfeszítésekre. Ami most jó a működési hatékonyság szempontjából, az mindössze kiindulópont a jövőre nézve. Vállalatának ki kell használnia az összegyűjtött hatalmas mennyiségű adat nyújtotta előnyöket, hogy még több hasznos felismeréssel gazdagíthassa a műveleteit.

Például aki most már megérti, hogy egy hibás berendezés nemcsak csökkentette az általános termelékenységet, de összességében nagyobb energia- és karbantartási költségeket is okozott, bölcsen döntött, amikor az aktuális műveletek optimalizálása érdekében korszerűsítette a berendezést, de az, hogy nyomon kövesse, az új berendezés hogyan illeszkedik a nagyobb gyártói rendszerbe – és az adott információ alapján a jövőre nézve is lépéseket tegyen – elengedhetetlenül fontos.

Az üzleti folyamatok minden egyes változása – még a rendkívül szükségeseké is, amelyek kétségtelenül növelik a hatékonyságot – új összefüggéseket és felismeréseket eredményez. Ha felkészülünk rá, hogy foglalkozzunk ezekkel, és egy alkalmazkodóképes stratégiához ragaszkodunk, akkor a szervezetek nemcsak a jelenben, de a jövőben is optimálisabban fognak működni.